søndag 22. januar 2012

Bursdagsfest!



Da er vi klar for karneval bursdagsfest for minste jenta i familien. Hun fylte 9 år tidligere i måneden men ville feire dagen sammen med kusinen som fyller 9 om to uker. Så da blir det klassefest + noen ekstra gjester i dag.


På menyen er det faste innslag som pølser og sjokoladekake. Men muffins hører også med.

Disse muffinsene er veldig enkle å lage og faller i smak hos små og store. Nedenfor kommer oppskriften for de som har lyst til å prøve seg.

Du trenger:
2 egg
2 dl sukker
125 g smør
1 dl melk
3 dl hvetemel
11/2 ts bakepulver

ev. 1 ts vaniljesukker, kakao, frukt el sjokoladebiter som smakstilsetning.

Pisk egg og sukker til en luftig eggedosis. Smelt smøret og ha det i eggedosisen sammen med resten av ingrediensene. Skal du ha fruktbiter eller sjokoladebiter i muffinsene kan de være lurt å legge dette i formene før du heller på røren. Jeg foretrekker å ha steke muffinsene i papirformer på muffensbrett, da unngår du at de renner utover.

Stek kakene ca 10-15 min på 225 grader.







Jeg pleier å pynte med melisglasur med ev litt farge og strøssel. Men du kan jo selvfølgelig lage andre typer frosting som er så populært til cupcakes. Men jeg synes disse har en tendens til å bli litt mektige.


Håper dere alle har en riktig fin søndag. :0)

5 kommentarer:

Tovepia sa...

Gratulerer til jubilanten!..og sannelig var dette et sukkersøtt innlegg;))
Nyt søndagen, klem fra mæ;)

Unknown sa...

Mmm nå ble jeg kakesyk he he , så flotte muffins og er det noe som er populært for store og små så er det muffins.
God søndag , Marit.

"Romfortrivsel" sa...

Lekre muffins!
Gratulerer til henne! Hos oss ble minsten 16 på fredag. Moro med bursdag!
Ha en fin søndagskveld!

Janne Tove sa...

Oppps nå minna du meg på at vesle Sunniva fra Vestby blir 7 år snart og jeg som fadder må da huske å sende en pakke - får kjøpe en i morgen....tenkt om jeg hadde kunne strikka ei slik dukke, men der går grensa - så det får bli eit eller anna kjøpt:-))

Flotte muffins (eg likar også best det tradisjonelle med melis og strøssel på)

Klem

Lindas hobbyhjørne sa...

Gratulerer med datteren :)
De så jo bare helt nydelige ut... er lenge siden jeg har laget muffins nå !!
Ha en forsatt fin kveld, Linda.