søndag 16. januar 2011

Verdens beste sjokoladekake

Her kommer oppskriften på sjokoladekaken jeg serverte i bursdag i går. I følge jentene mine er dette verdens beste sjokoladekake. Jeg fikk oppskriften for mange år siden av en tidligere kollega av meg. Det er en veldig saftig og god langpanne sjokoladekake som er like god flere dager etter at den ble bakt.

Dette trenger du:

400 g smør
4,5 dl vann
8 ss bakekakao

9 dl sukker
4 egg
2.5 dl rømme
9 dl hvetemel
1 ts salt
2 ts natron

Kok opp smør, vann og bakekakaoen. Rør så ut sukkeret i den varme vesken. Bland så inn resten av ingrediensene. Du får nå en ganske tynn røre som du heller i en langpanne. I min ovn passer det å steke kaken på ca 190-200 grader i ca 30-35 min. Dette kan variere litt fra ovn til ovn.

Til glassuren trenger du:

100 g smør
Resten av rømma ca 0,5 dl blandet med ca 3 ss vann
4 ss bakekakao
4.5 dl melis
2 ts vaniljesukker

Smelt smøret på svak varme (da blir glassuren ikke så rennende og du kan ta den på kaka med en gang) bland i resten av ingrediensene.

Jeg tar gjerne imot tilbakemeldinger på om dere likte den.

Ha en fin søndagskveld.

23 kommentarer:

Anne Merete sa...

Tusen takk for oppskrift til sjokoladekaka. Vi gleder oss til å prøve den. Vi ønsker oss også oppskriften til pizzasnurrene.
Hilsen Nora og Anne Merete
PS. Fine bilder fra bursdagen forresten. Jeg hadde det kjempegøy. Hilsen Nora

Anonym sa...

ELSKET DEN !

KATE ♥ sa...

Den står i ovnen. Jeg gleder meg<3

Hobbybruket sa...

Takk for hyggelig kommentar. Så gøy å du hadde lyst til å prøve denne oppskriften. Ungene elsker denne kaka, håper den faller i smak hos dere også. Ha en riktig fin kveld. :0)

KATE ♥ sa...

Kaka var en fulltreffer. Hadde med på jobb til en kollega som hadde fødselsdag. Morro. Jeg kommer til å lage den igjen, og igjen.
Tusen takk for den.
Ønsker deg en fin dag.
<3 Kate

Anonym sa...

Hei,

Googlet "sjokoladekake" og valgte din oppskrift - kjempefornøyd! Ny favoritt etter 20 år med en annen oppskrift på langpannekake :) Takk fra Tina

Anonym sa...

Denne svarte seriøst til tittelen! Meget god oppskrift, og denne blir garantert laget igjen!

Takk for at du delte denne! :-)

Anonym sa...

Hei. Denne kaken er bare fantastisk, laget den til et bryllup i helgen, pyntet den med hjerter og dryss og sprøytet på glasur i fine topper. Ble så fin og ikke minst god! Kaken holder seg like god flere dager etterpå. Er så glad jeg kom over denne oppskriften. Tusen takk :)

camilla sa...

ja, dette må være den beste sjokoladekake-oppskriften jeg har prøvd! mmm, så saftig og god! mange takk! :)

Anonym sa...

For en fantastisk god kake! Beste jeg har smakt! Tusen takk for oppskriften :) Vet du om det går an å bruke den samme oppskriften til å lage 2 "vanlige" runde kaker?

Hobbybruket sa...

Tusen takk for hyggelig kommentar. Veldig hyggelig at dere likte kaka. :) Jeg har ikke forsøkt å steke den i to runde former, men jeg vil tro at det burde være mulig å steke den i enten to små eller en stor rund form. En må ev bare justere steke tiden.

VirreVera sa...

Oi, Oi, Oi dette er bare den beste kake ;) Lagde den i fjor når jeg hadde familieselskap og alle elsket den! Nå er det igjen tid for familieselskap og HELDIGVIS hadde jeg lagt denne i mine favoritter. Tusen takk for at du har delt oppskriften.

Ha en strålende dag!

Rezi sa...

Står i ovnen nå gleder meg til å smake :)( Halverte oppskriften ( Ikke glasuren da he he ;)) og har den i rund for på 24 cm :) Kortetr ned tide noe, så får vi se :) Har ikke prøvd sjokoladekake med denne fremgangsmåten før,og heller ikke med rømme i :)

Lene sa...

Heia :o)

Var inne og fant oppskriften din, er ferdig og lagen den, jum jum jum..den var kjempegoe, og til og anbefale, blir f.o.m. nå husetsfavoritt og skal det bli sjokoladekake fremover,så blir det denn :o) Tusen takk..
Er det ok om jeg legger deg til på bloggen min?
Hilsen Lene

Isabelle Secrèt sa...

Jeg brukte oppskriften og hadde ikke langpanne, men brukte paiform, brødform og rund kakeform. Gikk helt fint! Den smaker som en drøm og vil bli min faste oppskrift her hjemme til sjokoladekake!!

Anonym sa...

Fantastisk god kake:) "datteren min på ni, mmmmmmmmmmm , den va go!"

Strikkeprinsessa sa...

Mmm! Gubben hadde glemt å kjøpe seterrømme, men det gikk like bra med kremfløte :) Takk for oppskriften!

Eva sa...

Hei.
Bakte denne i bursdag til min sønn og folk digget den. Barna spiste den opp på en-to-tre og det samme med de voksne.
Nå skal jeg bake den til min bursdag og håper folk blir like begeistret.
En god oppskrift jeg kommer til å bruke fremover, så takk for at du delte den :)

LivB sa...

Bare helt fantastisk god sjokoladekake. :-)

Torill sa...

Eg prøvar stadig nye kakeoppskrifter og denne var ein av dei betre langpannesjokoladekakene eg har smakt. Saftig og smakfull i dagesvis. Ikkje var den for søt heller pga at det er kakao og ikkje sjokolade i kaka. Tommelen opp!

Anonym sa...

Må man ha seterrømme? Har brukt lettrømme hver gang og den er kjempe god da og

Hobbybruket sa...

Nei du trenger ikke å ha seterrømme. Jeg bruker vanlig lett rømme.😊

Anonym sa...

Hei!
Kan jeg bruke bakepulver i stedenfor natron?