lørdag 9. juni 2012

Oppskrift på strikket pute i strukturmønster.



Da er strikkeputa i strukturmønster ferdig og jeg ble godt fornøyd med resultatet. For de som har lyst til å strikke tilsvarende pute kommer oppskriften lenger ned i innlegget. Jeg har strikket puta i Falk garn fra Dale. Det er fullt mulig å strikke i et annet garn, men jeg vil da anbefale at du strikker en prøvelapp slik at du får justert maskeantallet etter tykkelsen på det garnet du velger.



Min pute måler ca 40x40 cm. Puta er strikket frem og til bake i ett stykke som ble brettet dobbelt og sydd sammen i siden og bunnen. Puta har strukturmønster på forsiden og glattstrikk (strikk rett på retten, vrang på varngen) på baksiden. Jeg brukte ganske nøyaktig 250 g garn.



Begynn med å legge opp 105 masker. Den første masken på hver pinne er kantmaske og strikkes alltid rett. Strikk så strukturmønster etter diagrammet under. Strikk strukturmønster i 40 cm eller så lang som puta de er. Når du er ferdig med å strikke forsiden feller du 5 masker jevnt fordelt på første omgang som strikkes rett. Strikk så 40 cm glattstrikk (rett på retten og vrang på vrangen).

Ønsker du å strikke en pute med annet garn eller større/ mindre pute er det lurt å strikke en prøvelapp med strukturmønsteret. Når du vet hvor mange masker som utgjør 10 cm kan du lett regne ut hvor mange masker du trenger. Husk bare på at mønsterrapporten går opp med 6 masker + at du har 2 kantmasker og 3+4 masker i mønsteret i begynnelsen og slutten av pinnene.
Lykke til,til dere som har lyst til å prøve dere. Skulle det være noe som er uklart er det bare å skrive en kommentar eller sende meg en mail så skal jeg forsøke å forklare så godt jeg kan.

Ha en fortsatt fin helg alle sammen!

9 kommentarer:

H. sa...

Kjempe fin ble denne her !
Nydelig brun farge du har valgt.

Takk for at du deler oppskrift, kan være aktuelt å prøve seg på den, engang....men, akkurat nå for tiden går det i heklede tynne englemasker sjal...passer perfekt til sommer'n, når den kommer igjen....

God Helg :)

Berre Kristin sa...

Kjempefin pute!! Men slikt mønster er heilt gresk for meg, og det vil det nok halda fram med å vere;) Ha ei fin helg vidare!

Tovepia sa...

Nydelig mønster, så takk for oppskrift!
Blått og brunt er stilige farger sammen.
Må legge ei slik pute i lista mi, for den var skikkelig fin!
Nyt juni videre, her forsvant sola og varmen dessverre;)..klem;)

Inger Marie sa...

Så flott strikket pute!..og takk for oppskriften:)
Hyggelig med drivhus..det er vi enige om:)
Ønsker deg en fin uke:))

Anonym sa...

Veldig, veldig flott!

Ha en kreativ uke!

HildeP. sa...

Nydelig pute! Veldig stilig mønster! : )

EllaStikk sa...

Kjemperaust av deg å dele mønsteret! God ide til vinterstrikk!

GNIST by Gitte Bettina Lauridsen sa...

Så fin pute! Denne har jeg veldig lyst til å lage!! strukturmønsteret er veldig fint!!

heicasp sa...

Nydelig pute! Takk for flotte bilder og oppskrift.
Men hvordan strikker man 5m sammen uten problemer? Problematisk nok å strikke 3 m sammen;)
Har sendt deg en e-post og venter på svar:)