torsdag 24. november 2011

Oppskrift på strikkede lyslykter!




For en god tid tilbake hadde jeg et innlegg om strikkede lyslykter. Disse var strikket i et mønster som heter snørehullsflette. Dette er et flettemønster som er veldig enkelt å strikke og det beste av alt er at du ikke trenger ekstra strikkepinner for å flytte masker frem og til bake. Du klarer deg med to strikkepinner eller fem hvis du skal strikke rundt. Jeg har nå fått spørsmål om hvordan disse lyktene er laget, så nedenfor kommer det en liten forklaring for de som har lyst til å prøve seg.


Lyktene over er strikket i Kitten Mohair fra SandnesGarn. Jeg husker ikke helt hvor tykke pinner jeg brukte men jeg vil tippe det var 4 1/2 eller 5.

Strikker du i litt tynt mohairgarn får du en lett og litt blondeaktig effekt, mens de gir en mer kompakt effekt med ett litt tykkere garn. Mønsteret kommer best frem hvis det strikkes i en lys farge.Nedenfor har jeg strikket to prøvelapper for å vise hvor forskjellig mønsteret blir med forskjellig typer garn. Den første lappen er strikket i et tykt ullgarn som heter Hegre fra Dale garn. Den nederste lappen er laget fra en rest jeg hadde av Vivaldi garn fra Drops.



Snørehullsflette mønsteret er delelig med 5+2 masker. Det vil si at hver flette går over 5 m. Men hvis du skal strikke et firkantet stykke som jeg har gjort her må da legge til 2 m for å få lik avslutning på begge sider, disse to maskene skal strikkes vrang på retten og rett på varangen. Skal du derimot strikke lykter som jeg har gjort ovenfor skal du ikke legge til de to siste maskene. Jeg strikket mine lykter rundt på fire pinner, men du kan også strikke de frem og tilbake og sy igjen i siden. Mønsteret går over fire omganger.

Slik gjør du hvis du skal strikke lykter rundt på fire pinner:
  • - Legg først opp ønsket antall masker avhengig av hvor store lykter du skal lage (antallet må være delelig med 5)
  • - 1. omgang: Dette blir rettsiden av arbeidet. Strikk 2 masker vrang, løft 1 maske løst over på den andre pinnen (tråden skal være på baksiden av arbeidet) strikk 2 masker rett, ta så å løft den løse masken over de to rette maskene. Gjenta dette ut omgangen.
  • - 2. omgang: Strikk 2 masker vrang, strikk 1 maske rett, ta et kast på pinnen, strikk 1 maske rett. Gjenta dette ut pinnen.
  • - 3. omgang: Strikk 2 masker vrang, 3 masker rett. Gjenta dette ut pinnen.
  • - 4. omgang: Strikk 2 masker vrang, 3 masker rett. Gjenta dette ut pinnen.
Gjenta disse fire omgangene til du får en lykt som er så høy som du ønsker.

Jeg håper dette ble forståelig. Skulle det være noe som ble uklart er det bare å legge igjen en kommentar, så skal jeg forsøke å svare så godt jeg kan.

Håper dere får en riktig god strikkedag alle sammen og lykke til. :0)

12 kommentarer:

Evas hobbyer sa...

Kjempe søte:) Og jo da, jeg skjønte oppskriften og :) Ha en flott dag :)

Emidoras verden sa...

Så flotte!!
Takk for grei og oversiktlig oppskrift.
Disse skal jeg jammen prøve meg på:)
Ha en fin kveld!

Idaamalieshobbykrok sa...

Så fine disse var, dette tro jeg jeg må prøve meg på en gang jeg også.

Theisa =) sa...

1000 takk førr ei super oppskreft =) Har laga ei sånn løkt nu og denn vart nydelig <3 Du kann finn bilde av denn på Theisas hobby på Facebook om du har løst å se =)

Hilde sa...

Å du, å du, disse var søte. Kjempeflott blogg du har, her inne fant jeg mange tips til nye strikkeprosjekter. Gleder meg til å følge deg videre.

Jordbærveien sa...

Disse må jeg prøve, de var nydelige!

Lillian sa...

Hei :)

Vil først bare si at dette er en veldig bra og hjelpelig blogg for strikkeglade :)

Jeg lure litt på dette med et kast, så blir det jo mer masker enn det jeg har lagt opp til ? :)
Hva mener du om dette? Kanskje jeg har misforstått

Hobbybruket sa...

Hei Lillian :)
Tusen takk for veldig hyggelig kommentar.
Ang kastet i oppskriften: på den 1. omgangen feller du en maske når du flytter masken over de to du har strikket rett. Du må derfor lage et kast på 2. omgang slik at du skal få likt maskeantall.

Håper dette ble forståelig. :)

Tonje sa...

Hei.
Syns dette blir veldig bra, men lurer på hvordan du har gjort bunnen? ;)

Hobbybruket sa...

Hei Tonje.

Det er ikke bunn på disse lytene. Du bare strikker de rundt og rundt til den lengden du ønsker, og trekker den over glasset når du er ferdig. :)

Anonym sa...

Takk for at du har lagt ut oppskrift. Jeg har leita etter en sånn.
Mvh Tove.

Anonym sa...

Hei disse var kjempe fine ��
Eg liker ikke strikke med masse pinner
Kanskje skal prøve igjen ��
Husker du antall masker du har brukt på disse ?