mandag 1. juli 2013

Sikk sakk mønster!


God mandag og 1. juli alle sammen! Tusen takk for hyggelige kommentarer på forrige innlegg og et stort velkommen til ny følger. Jeg setter utrolig stor pris på at dere legger igjen hyggelige kommentarer. Jeg fikk også et spørsmål om hvordan jeg strikket sikk sakk mønsteret som er på toppen. Det er ikke vanskelig å stikke men gir en veldig fin effekt. Så her kommer en liten forklaring.

Mitt mønster går opp i 18 masker, dette kan varieres etter hvor tett du vil ha sikk sakk mønsteret.
1. p: strikk 1 m rett, strik 2 m rett sammen fra forsiden av arbeidet slik at maskene blir liggende pent mot den første rett masken, 5 m rett, lag ett kast (dette kastet strikkes vrid rett på neste omgang), 1 m rett, 1 kast, 5 m rett, 2 m rett sammen. Gjenta dette ut omgangen.
2. p: Strikk alle maskene rett. Husk å strikke kastene vridd rett, slik at du unngår hull i arbeidet.
3. p: Gjenta 1. p.
4. p: Gjenta 2. p.
Osv.

Mønsteret ovenfor er strikket rundt på rundpinne og du får da en glatt forside. Nedenfor ser du hvordan det blir dersom du strikker det samme mønsteret frem og tilbake. Du får da rille stikk. Ønsker du å få glatt overflate når du stikke frem og tilbake også, må alle masker på 2. p strikkes vrangt.

Håper dette ble forståelig, men er det noe som er uklart er det bare å spørre. :)



Ha en riktig fin uke!

2 kommentarer:

H. sa...

Takk for fin forklaring !

Disse herlige stripene, minner meg om MISSONI (stor fan av deres striper) mønster :)


gooood sommer !

Anita Linda sa...

Så utrolig snilt å dele dette :-) Kjempefin forklaring :-D Klarte t.o.m. å regne ut selv om mine masker ikke var delelig med 18! Da er det godt forklart ;-)