torsdag 10. mars 2011

Sengeteppe

For en tid tilbake pusset vi opp rommet til eldste mann av våre tre barn. Veggene i rommet er holdt i lys beige tapet og panel som er behandlet med panellakk. På gulvet er det et blått teppe.For å gi rommet litt mer farge og liv, og ikke minst kamuflere en seng som ikke alltid er stramt oppredd bestemte jeg meg for å sy et sengeteppe.


Siden dette skulle være rommet til en tennåringsgutt var det viktig at det ble litt røft. Jeg valgte derfor å sy annenhver rute i jeans stoff og annenhver rute i brun/ beige/ blå/ off white nyanser.


I og med at det skulle ha et litt røft utsende valgte jeg også å sømmonnet ut mot retten. Når teppet var ferdig montert, klippet jeg hakk i alle sømmonnene. Når jeg så vasket teppet i maskinen etterpå får en en flosset kant som jeg synes gir en morsom effekt. Det er spesielt jeans stoff som er godt egnet til denne teknikken. Men andre stoffer vil sikkert også kunne brukes. Har du lyst å prøve denne teknikken med andre stoffer og er i tvil om det vil flosse, er det bare å klippe en liten prøvelapp som du klipper opp i kantene før du vasker den. Da vil du raskt se om stoffet egner seg til dette.



Dette teppet er kun vasket en gang, og kunne nok ha godt av en runde til i maskinen for å få kantene enda mer flosset.
Ha en flott dag!

1 kommentar:

Karna sa...

Super fint segeteppe med kjempe lekre farger....deilig med et slik pledd til sommeren også vil jeg tro...så kanskje du må lage flere? Var iallefall kjempe fint!

Ha en fin helg!