onsdag 20. april 2011

En kjøkkenhage blir til!


Helt siden vi kjøpte og bestemte plasseringen av drivhuset sist sommer, har jeg hatt planer om å lage en kjøkkenhage ved siden av. Jeg liker veldig godt å holde på ute i hagen, men noen ganger er tiden ett goder det er knappehet på. Jeg ønsker derfor å lage en kjøkkenhage som er lett å holde i orden og arbeide i. Hvis den i tillegg er pen å se på blir jeg veldig fornøyd.


Vi begynte med å legge ut fiberduk på det området hvor kjøkkenhagen skulle ligge. Slik at det skal bli lettere å holde ugresset borte. Oppe på duken la vi singel. Da var det greit å kunne bruke litt motorisert hjelp.



Jeg la så på pallekarmer der jeg ville ha de. Så var det bare å krafse grusen på plass rundt kassene. Noe som er ganske tungt arbeid.



Jeg har tilsammen åtte kasser med to rammer i høyden. Jeg var så heldig at vi hadde en del kasser liggende fra tidligere og de jeg manglet fikk jeg tak i brukt fra noen firmaer i området. Men  jeg vet at bla. Plantasjen selger nye slike kasser.


Før jeg begynte å fylle alle kassene med jord skar jeg hull i fiberduken som lå i bunnen og stiftet denne opp langs kantene.


Denne benken tenker jeg kommer til å bli mye brukt fremover. Ett lunt sted hvor jeg kan slappe av og kose meg. Jeg har planer om å få sydd noen puter å ha der både til pynt og komfort.


Korona jordbærplanter er kjøpt inn og skal plantes i to av kassene. Gleder meg til vi kan smake på saftige røde nyplukkede jordbær. Mmmm... det er det mange som liker her i familien så jeg regner med at de kassene blir flittig besøkt.


Setteløk er også kjøpt inn og jeg har planer om å få de i jorden enten senere i kveld eller i morgen. Det er en del arbeid igjen før jeg er ferdig med kjøkkenhagen, men jeg er veldig fornøyd med resultatet så langt.


Inne i drivhuset er det også ting på gang. Jeg har fått plantet diverse urter som dill, timian, basilikum og rosmarin i selvanningskassene mine. Det er så deilig å kunne gå ut i drivhuset å hente friske urter når jeg lager mat, det smaker kjempe godt.


Jeg har også begynt å kjøpe litt sommerblomster som skal plantes ut i krukker. Men til jeg er sikker på at frosten ikke tar dem får de bo inne i drivhuset å pynte opp der.



Fortsatt god påske, håper dere har noen deilige fridager. :)

1 kommentar:

Anonym sa...

Så utrolig koselig dette så ut!! Holder på selv for fullt nå, men har så vidt fått frøene i jorda...mye arbeid gjenstår :D Lykke til, og nyt våren og sommeren.