søndag 25. september 2011

Oppskrift på smykkeposer.



Jeg har fått spørsmål om hvordan jeg lager smykkeposene. Så nå har jeg lagen en liten oppskrift. De er veldig enkle å lage, så dette er noe de fleste kan få til.


Jeg starter med å klippe to trekanter med sider på ca 23 cm.


Sy sammen trekantene rette mot rette. Husk å la det være igjen en åpning, slik at du får vrengt arbeidet. Klipp av hjørnene før du vrenger, da er det lettere å få pene spisse hjørner. Press sømmene etter at du har vrengt arbeidet. Det er ikke nødvendig å sy igjen vrenge åpningen, for denne blir sydd igjen når du syr sidesømmene.


Brett så hjørnene opp mot det som skal være rettsiden på posen. Jeg har her valgt å holde brette på plass ved å sy på en knapp. Jeg synes dette pynter opp. På de posene hvor jeg har valgt et stoff med mye mønster på det som blir innersiden, har jeg ofte valgt å feste bretten ved å sette symaskinen på zikk zakk med stinglengde lik 0 og sy noen ganger frem og tilbake der jeg her har plassert knappen. Er det mye mønster på stoffet kan det bli litt rotete med en knapp.


Så tar jeg å bretter sidene på trekantene dobbelt og syr en søm på retten. Jo høyere opp mot bretten du lar sømmen gå jo trangere blir posen i toppen.


Tre til slutt ett bånd, tråd eller hyssing gjennom på toppen og knyt en sløyfe. Og posen er ferdig.


Håper forklaringen har vært forståelig og god syfornøyelse til dere som har lyst til å prøve dere. :0)

Fortsatt god søndag og måtte dere alle få en riktig fin uke som kommer.

9 kommentarer:

Janne Tove sa...

Så fint at du vil dele oppskriften - kanskje jeg skal lete frem symaskinen og gå på ting og tøy og finne noen avlagte lakener e.l. og lage noen gevinster til foreningen.....men bare kanskje.....

jannetove

Hege sa...

Tusen tusen takk snille du :O)) Jeg gleder meg til å prøve :O))

Hilsen Hege :O)

Evas hobbyer sa...

Smart liten ide:) Takker for tipset:) Må prøves en dag:D

Anonym sa...

De så ut til å være morro å lage. Kjempeflotte :)

Kristin Lund Eines sa...

Så artige! Dette må jeg prøve. Takk for at du deler fremgangsmåten:-)

Kristin

Unknown sa...

Takk for at du deler oppskrift :) Så ut som noe jeg skal prøve meg på ja.

Lacrima sa...

Tusen takk:)
http://zamotanalacrima.blogspot.no/2013/01/wszystko-z-resztek.html
Lacrima

Dusia sa...

Świetny pomysł -ładne pozdrawiam Dusia

Elisabeth Solum sa...

Takk for fin oppskrift! Så flott blogg du har! Den må jeg se nærmere på! :)
Ha en fin dag! :)
Hilsen Lisa