torsdag 22. november 2012

Hjemmelagde julegaver - del 3

For de av dere som ikke har gått lei av mine hjemmelagde julegavetips. Her kommer del 3. :)

Først ut er vatterte hjerter. Disse kan brukes til alt  fra juletrepynt, bordpynt til henges opp enkeltvis eller i lange rekker som vist på bildet her. Nedenfor har jeg lagt ved malen jeg har brukt til det store og det lille hjertet. 









Fremgangsmåte: legg stoffet du ønsker å sy hjertet av dobbelt med rette mot rette og tegn av mønsteret på vrang siden. Det er enklest å sy hjertene i ensfarget eller små mønstret stoff for da trenger du ikke ta hensyn til at mønsteret skal passe på over og undersiden. Sy rundt hjertet med liten sting lengde 1-1,5 mm, husk å sette igjen en liten åpning til å vrenge og stappe hjertene gjennom. Det er viktig at du syr med liten sting lengde slik at ikke rakner når du klipper ut hjertet. Klipp ut med ca 3 mm klaring til sømmen og ca 1,5 cm i vrenge åpningen. Jeg har brukt hyssing som oppheng til mine hjerter, men her kan du bruke bånd eller lignende du har liggende. Jeg pleier å sy fast båndene når jeg syr sømmen til hjertet. Men dette er litt "knotete" spesielt på de små hjertene, siden tråden da må ligge inni mellom de to stofflagen med endene ut der opphenget skal være. En enklere variant er å sy på opphenget for hånd etter at hjertet er ferdig vrengt og stappet.  Vrengeåpningen syr du igjen for hånd etter at du har fylt hjerte med stappevatt.  



Tips nummer to i dag er strikkede mobilvesker. Ønsker du oppskriften på disse sender du meg en mail, så sender jeg den til deg. :)



Tips nummer tre og det siste i dag er strikkede lyslykter. Lykten med snørehullsfletter er strikket i mohair garn, men blir veldig fine i annet type garn også. Får da et litt "røffere" utseende. Disse flettene er mye enklere å strikke enn det ser ut som. Oppskriften finner du ved å trykke her.


Disse siste lyktene er strikket i dobbelt garn med tykke pinner, noe som gjør de raske å strikke. Innlegget om disse lyslyktene finner du her.



Har du lyst til å ta en titt på hjemmelagde julegaver - del 2 eller hjemmelagde julegaver - del 1 er det bare å trykke på linken. :)

Nå skal jeg ned å snike til meg litt kakerester fra bursdagsfeiringen min i går, og så skal jeg kose meg litt i sofaen med strikketøyet. Ønsker der også en deilig kveld. :)

6 kommentarer:

Tovepia sa...

Blir ikke lei dine tips, kjør på med flere!!
Kjempefine hjerter, og lystrekkene dine er lekre!
Ha en god ferd mot helg, klem;)

Lisbeth sa...

Gratulerer med gårsdagen :o)
Og takk for julegavetips, smykkeposene dine tror jeg nok jeg skal prøve meg på i helgen :)

Klem

Smått og Stort sa...

Kjempefine tips du deler- jeg blir ikke lei :) så bare fortsett :) Nå skal jeg på Ikea og kjøpe STORE kubbelys å pynte med servietter.
Ha en fin fredag!

H. sa...

Koooooser meg med dine julegavetips !
De er alle så fine, inspirerende, og mange burde vel være greie å lage, kanskje prøve meg på de søte lyslyktene?

God helg, og lykke til med lesing og ikke minst eksamen :)

Anonym sa...

Morro med julegavetips! Fortsett med det! :-) Inspirerende og utrolig advendtskoselig. Takk!
Hilsen Stine

Martha sa...

Your knitting is beautiful! I especially love the knitted cosies for the glassy candleholders - so pretty and so cosy!

the heart garland is so pretty too!
thanks for sharing :)