torsdag 2. desember 2010

Lister

Jeg må tilstå at jeg er et liste menneske. Jeg liker å ha orden og oversikt, selv om det mesteparten av tiden ikke ser slik ut her hjemme. Det gir meg en god følelse å kunne krysse av på listen når noe er gjort.

Jeg lager lister over det meste. Hva jeg skal ha i butikken, hva jeg skal gjøre i dag, til hvem og hva jeg skal kjøpe i julepresanger, hvem som skal inviteres i selskap, hva som skal gjøres på kort og lang sikt. Akkurat nå holder jeg på med en liste som heter "Hva vil/ bør/ må jeg gjøre før jul". I starten fører jeg opp alt, smått og stort, vil, bør og må tingene. Så begynner jeg å systematisere det litt. Jeg skiller kanskje på hva jeg må gjøre og hva jeg har lyst til å få gjort, hvilke ting jeg kan klare selv og hva jeg trenger hjelp til av min nevenyttige mann osv. Til slutt prøver jeg å sette opp en oversikt hva jeg skal gjøre hvilke dager.

Jeg opplever at ved å lage disse listene får jeg bedre oversikt, jeg kan lettere planlegge og dermed får jeg mer unna. Men noen ganger går jeg på en kjempe sprekk. Det hender jeg er litt vel optimistisk når det gjelder hva jeg rekker å gjøre, da kan det fort bli ett etterslep som det er leit å ta inn igjen. Med mann, 3 barn, 2 hunder, katt og en gård hender det også ganske så ofte at det dukker opp uforutsette ting som gjør at hele planen går i vasken. Så er det bare å lage en ny liste og legge en ny tidsplan. :)


Håper du får en fin dag med mange kryss på lista (hvis du har liste da..)


Ingen kommentarer: